Gooise kunstenaars
in de ban van Siberië
Gooi- en Eemlander (30 december 2006)
Expositie Carla Kleekamp en Mieke Pontier met bevriende Russische kunstenaars
Door MARGRIET VAN SEUMEREN
LAREN - Siberië is spreekwoordelijk het eind van de wereld. Toch hebben twee Gooise kunstenaressen Carla Kleekamp en Mieke Ponder er hun hart aan verpand.
Al verschillende malen zijn ze naar het bar koude land gereisd om kennis te maken met de Siberische cultuur en hun bevolking. Ze hebben er Russische kunstenaars ontmoet die in hun land grote bekendheid genieten en samen met hen gewerkt.
Bij Galerie Bianca Landgraaf is de weerslag van hun reis te zien en werk van hun bevriende Russische kunstenaars.
Carla Kleekamp is een geëngageerd kunstenares. In haar etsen stelt ze zich kritisch op ten opzichte van de mens die zich verheven voelt boven alles. De milieuverontreiniging en het kapitalisme moeten het vaak in haar werk ontgelden. Ook voelt ze zich aangetrokken tot het sjamanisme, een vorm van healing die sterk leeft in Siberië. Op de expositie laat ze ingekleurde etsen en werken in gemengde technieken zien. Mooi is de ets 'Dark clouds above Khakasia' waarbij in de wolken boven een uitgestrekt landschap allemaal bekende internationale merknamen zijn opgenomen.
In een ander werk doet ze verslag van het plattelandsleven in Siberië. Vanuit haar raam zag ze iedere ochtend koeien door het Khakasiche landschap lopen naar de weiden en 's avonds zag ze ze weer terugkomen, op weg naar huis. In een lange rij lopen ze achter elkaar. Nog net is de bovenkant van de koeien te zien, precies zoals ze heeft kunnen observeren vanuit haar raam. Een ander mooi werk is 'Autumn in Krasnoyarsk' waarbij berken die zo kenmerkend zijn in het Siberische landschap voor torenhoge troosteloze flats zijn geplaatst.
Van Mieke Ponder zijn prachtige objecten in glas en keramiek te zien. De (van oorsprong) keramiste is geraakt door het Siberische landschap. Ook het sjamanisme trekt haar aan. In de grote, brede rivieren vond ze stenen glad gepolijst door het langsstromende water. In keramiek vertaalt ze bijna letterlijk deze stenen. Wie de objecten ziet denkt ook daadwerkelijk met een steen te maken te hebben. Het getuigt van een grote vakmanschap. De combinatie van de keramische vormen met de glasvormen is soms bijna meditatief te noemen. Gekleurde banen volgen de lijnen van het glas en gaan bijna vloeiend over in de keramische vorm, erg mooi. Soms geeft Mieke Pontier er een speels tintje aan en knoopt een glazen vorm rond een keramische vorm.
De Russen Valery Kudrinsky en Yuri Afonov brengen een ode aan het Siberische landschap. Victor Sachivko laat zich inspireren door oude meesters als Rembrandt en Rafaël. Zijn werk is vluchtig van opzet. Sergej Sommer maakt sfeervolle foto's van het landschap.
Het zijn toch de werken van de twee Gooise kunstenaressen die eruit springen. De werken van de buitenlandse exposanten zijn in onze ogen nog erg behoudend. Desalniettemin is het een afwisselende expositie die nieuwsgierig maakt naar het verre Siberië.
|